The real virtual DIGAREC In-Game Photo Gallery

[lang_de] Im Verlauf des Sommersemesters 2020 entstand die erste “real virtual DIGAREC In-Game Photo Gallery”, welche das Ziel hatte, computerspielfotographische Arbeiten von Student*innen des Studiengangs “Europäische Medienwissenschaft” an der Universität Potsdam und der FH Potsdam aus verschiedenen Semestern und das gerade entstehende Forschungsfeld der Computerspielfotografie zu präsentieren. Schon in den Jahren zuvor wurde am DIGAREC – Zentrum für Computerspielforschung eine virtuelle Ausstellung entwickelt, welche unter anderem am Potsdamer Tag der Wissenschaften vor Ort betreten werden konnte. Die Corona-Pandemie erneuerte jedoch den bestehenden Wunsch, die Galerie als sozialen Raum zu gestalten, der von verschiedenen Endgeräten erreicht werden konnte. Mit neuen Tools wie der open source Social-VR-Plattform “Mozilla Hubs” wurde die Umsetzung einer solchen Ausstellung möglich. Neben der Ausstellung an sich sollte auch ein virtueller Raum geschaffen werden, der vielfältig genuzt werden konnte, etwa für Vorträge, Führungen oder Besprechungen. Anders als Zoom oder andere Videokonferenz-Tools erlaubt Mozilla Hubs „Räumlichkeit”, in dem selben virtuellen Raum können sich mehrere Gruppen treffen und sich separat von einander unterhalten, etwa in dem in unterschiedliche Räume ausgewichen wird.

Die Ausstellung wurde am DIGAREC – Zentrum für Computerspielforschung von Sebastian Möring konzipiert und kuratiert und von Lars Pinkwart gestaltet und umgesetzt. Zum Potsdamer Tag der Wissenschaft 2021 wurde eine komplett neu-gestaltete Galerie und eine Sonderausstellung mit dem Titel „Virtual Reality als Bildungstechnologie“ des Lehrstuhls für Komplexe Multimediale Anwendungsarchitekturen vorgestellt.

2022

November – Führung durch die Galerie für Studierende des Kurses “Creative Digital Culture” (Leitung: Kieran Nolan) im 7. Semester des BA (Hons) in Creative Media am Dundalk Institute of Technology (Irland).

July – Re-Launch der DIGAREC Gallery 3.0

März – Führungen durch die Galerie sind Teil des Rahmenprogramms der Dhd2022 »Kulturen des digitalen Gedächtnisses«

2021

Juni – die Galerie schafft es auf die Shortlist des WISPoP – Potsdamer Preis für Wissenschaftskommunikation 2021.

Mai – Neugestaltung der Galerie anlässlich der Potsdamer Tage der Wissenschaft: The Reale Virtual DIGAREC In-Game Photo Gallery 2.0

April – die Galerie wird in einem Artikel über Computerspielfotografie in LeMonde.fr erwähnt.

April – die Galerie ist Teil des Programms von gamin’siegen – Digitales Gamesfestival.

2020

November – die Galerie wird auf der Digitalen Partnerbühne bei der MediaTech Hub Conference im Rahmen des Panels „Humanities go digital – Postcolonial Potsdam and In-Game Photography“ vorgestellt.

Juli – Eröffnung der Galerie

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Over the summer semester of 2020, the first “real virtual DIGAREC In-Game Photo Gallery” was created, with the goal of presenting computer game photographic works by students of the study program “European Media Studies” at the University of Potsdam and the FH Potsdam from different semesters and the emerging research field of computer game photography. Already in the years prior, a virtual exhibition was developed at DIGAREC – Center for Computer Game Research, which could be entered on-site at the Potsdam Day of Science, among other events. However, the Corona pandemic renewed the existing desire to design the gallery as a social space that could be accessed from different devices. With new tools such as the open-source social VR platform “Mozilla Hubs”, the implementation of such an exhibition became possible. In addition to the exhibition itself, a virtual space was created that could be used in a variety of ways, such as for lectures, tours, or meetings. Unlike Zoom or other video conferencing tools, Mozilla Hubs allows “spatiality”: several groups can meet in the same virtual space and talk separately from each other, for example by switching to different rooms.

The exhibition was conceptualized and curated at DIGAREC – Center for Computer Game Research by Sebastian Möring and designed and implemented by Lars Pinkwart. For the Potsdam Day of Science 2021, a completely redesigned gallery and a special exhibition titled “Virtual Reality as Educational Technology” were presented in cooperation with the Department of Complex Multimedia Application Architectures.

2022

November – Guided tour for students of the module “Creative Digital Culture” (Taught by Kieran Nolan) in year 4 of the BA (Hons) in Creative Media at Dundalk Institute of Technology (Ireland).

July – Re-Launch as DIGAREC Gallery 3.0

March – Guided tours in the gallery are part of the conference program Dhd2022 »Kulturen des digitalen Gedächtnisses«

2021

June – The gallery is shortlisted for the WISPoP – Potsdam Award for Science Communication 2021.

May – Re-design of the gallery on the occasion of the Potsdam Days of Science: The Real Virtual DIGAREC In-Game Photo Gallery 2.0

April – The gallery is mentioned in an article about in-game photography in LeMonde.fr.

April – The gallery is part of the program of gamin’siegen – Digitales Gamesfestival (digital games festival).

2020

November – The gallery was introduced on the Digital Partner Stage at the MediaTech Hub Conference as part of the panel “Humanities go digital – Postcolonial Potsdam and In-Game Photography“.

July – Opening of the gallery

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Eröffnung der Galerie 16. Juli 2020 // Opening of the gallery July 16, 2020

[lang_de]Kunstwerke von:[/lang_de]

[lang_en]Artworks by:[/lang_en]

Aaron Richmond, Alexandra Günther, Barış Aydınlı, Celine Pilch, Christine Laqua, Daniel Latzel, David Gatidis, Dulguun Shirchinbal, Elise Kunze, Emily Hadrich, Fabian Brandtner, Finn Wittforth, Friederike Sophie Schulz, Hendrik Fischer, Jasmin Lehmann, Karoline Mushak, Laura Willikonsky, Lennart Mackies, Lisa Hein, Luzie Müller, Marian Billing, Marie-Lena Höftmann, Maurice Matthieu, Nadja Scherfy, Oliver Thurau, Philipp Röbke, Pia Zdila, Sandra Buttress, Sarah Töteberg, Stefanie Löbel, Till Schöneich, Ugur Yildirim.